STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA PETERNAKAN AYAM KAMPUNG KABUPATEN JEMBER
Abstract
Aim from research this is identify and analysis internal factor environment – ekstermal influences business, recommendation alternative strategy in order development business and determine scale priority strategy development business farm local Chicken. Research this held start month July-September 2023 is farm local chicken in jember selected in a manner purposive sampling with see data form all aspect of the internal as well as external company. Concluded research internal factors that become the main strength possessed by the company is having their own market / market partners, while the one that makes weakness is the availability of Low DOC. External factors that become the main opportunity are the lack of competitors, while the main threat is there are similar chickens, namely super chicken. The position of Local Chicken Farming Kabupaten Jember company is in cell V, and at this position can be managed through a strategy of keep and maintaining (Hold and maintain) with a choice of market penetration and product development strategies. Priority scale strategies include strategy 3 adding brood populations and improving hatching machines
References
Awaluddin. 2012. Strategi Pengembangan Ayam Biomaru Dalam Upaya Penyediaan Bibit Ayam Pedaging Lokal. Taduloko. IJAS Vol 2 No 2.
Aedah, S. 2016. Perancangan Strategi Bersaing Industri Unggas Ayam Kampung (Studi Kasus PT. Dwi dan Rachmat Farm, Bogor). Program Pascarsarjana. Institut Pertanian Bogor
David,F,R .2009. Manajemen Strategis. Jakarta : Salemba Empat.
DitjenPKH. 2023. Direktu Jendral Peternakan dan Kesehatan Hewan
Ekapriyatna, I, D, G, B. 2016. Analisis Strategi Pengembangan Usaha Peternakan Ayam Pedaging (Broiler) Ananta Guna Di Desa Sidan Kecamatan Gianyar Kabupaten Gianyar. Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi (JPPE) Volume: 7 Nomor: 2. Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja.
Fatwi Zandos. 2011. Strategi Pengembangan Peternakan Sapi Perah Rakyat Di Kecamatan Cisarua. Bogor. Sekolah Pasca Sarjana.
Goso Dan Rizal,M. 2015. Prospek Usaha Peternakan Ayam Buras Brakel Kriel-Silver Semiintensif Di Kota Palopo. Jurnal Equilibrium Vol 5 No 2.
Gondwe, T. N. and Wollny, C. B. A. 2006. Evaluation of the growth potentital of local chickens in Malawi. Intern J. Poul Sci. 4
Gunawan, D, S. Alhabsji, T. Rahardjo, K. 2013. Analisis Lingkungan Eksternal Dan Internal Dalam Menyusun Strategi Perusahaan Studi Perencanaan Strategi Komoditi Kelapa Sawit Pada PT Perkebunan Nusantara III Persero. Universitas Brawijaya Malang.
Handayani dan Sarwono. 2021. Buku Ajar Manajemen Strategi. Unisri Pres.
Isyanto A, Y, Sudrajat, Iskandar,M. 2017. Strategi Pengembangan Ayam Sentul Di Kabupaten Ciamis. Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis
Kabupaten Bogor. Bogor Agriculture University
Larasati,A, 2000. Cerdas Beternak Ayam Buras Petelur dan Pedaging, Yogyakarta : PB Pustaka Baru Press.
Lawrence R, J. William F, G. 1988. Manajemen Strategis Dan Kebijakan Perusahaan. Edisi Ketiga. Jakarta:Erlangga.
Marimin, (2004). Teknik dan Aplikasi Pengambil Keputusan Kriteria Majemuk. Jakarta : PT.Gramedia Widiasarana Indonesia.
Muryanto. Pramono, D. Prasetyo,T. Prawirodigjo. Mumpuni,H,E. Kushartanti. Musawanti, I. 2003. Paket Teknologi Rekomendasi Ayam Potong Lokal (Ayam Hibrida), LITBANG. Jawa Tengah.
Nataamijaya, A,G. 2010. Pengembangan Potensi Ayam Lokal Untuk Menunjang Peningkatan Kesejahteraan Petani.Jurnal Litbang Pertanian. Balai Besar Pengkajian Dan Pengembangan Teknologi Pertanian
Nazaruddin,R. Suryahadi. Sarma, M. 2011. Analisis Strategi Pemasaran Peternakan Ayam CV Intan Jaya Abadi Sukabumi. Bogor. Manajemen IKM ISSN 2085-8418.
Nilasari, S. 2014. Manajemen Strategis Itu Gampang. Jakarta. Dunia Cerdas : Cipayung –Jakarta
Permatasari, D,A. 2013. Strategi Pengembangan Usaha Peternakan Ayam Kampung Kelompok Tani Sehati Desa Sirnagalih Kecamatan Tamansari
Peraturan Menteri Pertanian ( PERMENTAN). 2006. Pedoman Pembibitan Ayam Lokal Yang Baik (Good Native Chicken Breeding Practice). NOMOR: 49/Permentan/OT.140/10/2006.
Peraturan menteri Pertanian ( KEMENTAN). 2013. Pelepasan Galur Ayam KUB-1. NOMOR 274/Kpts/SR.120/2/2014.http://bibit.ditjenpkh.pertanian.go.id/sites/default/files/Ayam%20KUB-1.pdf
Rahmawaty, S, 2016. Analisis Strategi Pengembangan Usaha Peternakan Domba PT Alam Desa TAPOS di Kecamatan Tenjolaya Kabupaten Bogor. Institut Pertanian Bogor.
Rauf, R, A Dan Adam, R, P. 2014. Strategi Pengembangan Usaha Ternak Ayam Pedaging Di Provinsi Sulawesi Tengah. J. Agroland 21 : 22 – 28. Universitas Taduloko.
Ramadoan,R. Dan Mas’ud. 2017. “Analisis faktor – faktor yang mempengaruhi produktifitas kelompok peternak ayam kampung unggul balitnak (KUB) (Studi pada kelompok ternak NS Makapori Di Kelurahan Jatiwangi Kota Bima”. Dalam Jurnal Administrasi Negara
Saaty, T, L. 1993. Pengambilan Keputusan Bagi Para Pemimpin . Jakarta : Pustaka Bina Sindo
Sarpintono. 2013. Strategi Pengembangan Sistem Agribisnis Peternakan Sapi Perah Di Provinsi Bengkulu. Universitas Bengkulu .
Sukardi, D, K. 2009. Manajemen Strategi : Yogyakarta. Graha Ilmu
Surat Keputusan Pemerintah Menteri Pertanian Republik Indonesia No 17/SK/MENTAN/BIMAS/1/1985
Susanto.A.B. ( 2014) Komprehensif Manajemen Stratejik. Jakarta Indonesia : Erlangga
Suryana. 2017. Pengembangan Ayam Kampung Unggul Balitbangtan (KUB) di Kalimantan Selatan (Development of KAMPUNGChicken in South Kalimantan). Balai Pengkajian Teknologi Pertanian Kalimantan Selatan. WARTAZOA Vol. 27 No. 1 Th. 2017
Wahyudi, A, S. 1996 Manajemen Strategik Peningkatan Proses Berfikir Strategik : Binapura Aksara
Hunger, J,D. dan Whellen,T, L.(1996) Manajemen Strategis, (diterjemahkan oleh Julianto Agung) Yogyakarta
Wiranata, M, A. 2016. Analisis Profitabilitas Usaha Peternakan Ayam Kampung Super di Kabupaten Jember.Jember. Jurnal Inovasi Peternakan Terapan. Politeknik Negeri Jember
Yaman,A. 2013. Ayam Kampung Pedaging Unggul. Jakarta. Penebar Swadaya
Zandos, F. 2011 Strategi Pengembangan Peternakan Sapi Perah Rakyat Di Kecamatan Cisarua Bogor. Institut Pertanian Bogor
Copyright (c) 2024 Muhammad Ardi Wiranata
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.