PROBLEMS OF LEARNING LOCAL CONTENT IN THE BUGIS LANGUAGE LEARNING PROCESS IN SIDRAP DISTRICT
PROBLEMS OF LEARNING LOCAL CONTENT IN THE BUGIS LANGUAGE LEARNING PROCESS IN SIDRAP DISTRICT
Abstract
This research aims toknowing the learning problems that occur in the process of teaching and learning Bugis language in learning Bugis language local content in Maritengngae District, Sidrap Regency. This type of research uses a qualitative descriptive approach in the form of a case study with data collection methods, observation, interviews, and distributing questionnaires. The results of the study show that there are 4 learning problems in the teaching and learning process, namely teacher problems, learning device problems, curriculum problems, and student problems. Teacher problems, namely teachers who teach not in accordance with their educational background, curriculum problems, namely the absence of regional language curricula, learning device problems, namely there are no adequate learning tools
References
Daryanto, H. (2005). Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Depdiknas. (2008a). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA, Dirjen Mandikdasmen, Depdiknas.
Djamarah, d. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Hamalik, O. (1994). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Harjanto. (2005). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Hasyim, H., Kadir, B., & Sulfiani, S. (2022). A Gradation of “Osong” Regional Poetry Reading Skills for Students of SMP Negeri 1 Bulupoddo, Sinjai Regency. La Ogi: English Language Journal, 8(1), 1-9.
Kridalaksana. (1982). Pembentukan Kata dalam Bahasa Indonesia. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Kusnandar. (2011). Guru Profesional (Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru). Jakarta: Rajawali Pers.
M, D. (2007). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Moleong. (2000). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Mulyasa, E. (2007). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan; Sebuah Panduan Praktis. Bandung: Remaja Rosda.
Musnar. (2014). Problematika Pembelajaran Muatan Lokal di SD Negeri 445 Polo Padang Kabupaten Luwu.Skripsi Fakultas Ilmu Budaya. Ujung Pandang: Universitas Hasanuddin.
Prasti. (2011). Penerapan Pembelajaran Model Guided Writing Proces untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas III di SDN Tulusrejo 2 Malang. Malang: Univesitas Negeri Malang.
Purwadinata. (1967). Psikologi Pendidikan dengan Pendidikan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rahmi. (2013). Problematika Pembelajaran Bahasa Bugis sebagai Muatan Lokal di Sekolah Dasar Kecamatan Bua Kabupaten Luwu. Skripsi Fakultas Ilmu Budaya. Ujung Pandang: Universitas Hasanuddin.
Rusman. (2009). Manajemen Kurikulum. Jakarta: Rajawali Pers.
Sagala, S. (2008). Konsep dan Makna Pembelajaran. Cetakan ke-6. Bandung: Alfabeta.
Sanjaya, W. (2013). Strategi Pembelajaran (Berorientasi Standar Proses Pendidikan). Bandung: Rajawali Pers.
Saleh, F., Ibrahim, I., & Akib, M. (2019). Problema Internal Guru Dalam Penyusunan Silabus Dan RPS Pembelajaran Muatan Lokal Bahasa Daerah Bugis Se-Kecamatan Dua Pitue Sidrap, Sulawesi Selatan, Indonesia. Qalam: Jurnal Ilmu Kependidikan, 8(1), 13-26.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Suciati, d. (2007). Teori Belajar, Motivasi, dan Keterampilan Mengajar. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan R& D. Bandung: Alfabeta.
Suhadi. (2007). Petunjuk Perangkat Pembelajarn. Jakarta: Universitas Muhammadiah.
Sumardi. (1996). Berbagi Pendekatan dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Jakarta: Pustaka Sinar Haraoan.
Sumiati, A. (2009). Metode Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.
Suryosubroto. (1990). Tata Laksana Kurikulum. Jakarta: Rineka Cipta.
Susilana, R. (2009). Media Pembelajaran. Bandung: FIP UPI.
Trianto. (2007 (b)). Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Surabaya: Prestasi Pelajar.
Trianto. (2007(a)). Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Surabaya: Prestasi Pustaka.
Yamin, M. (2009). Manajemen Pembelajaran Kelas: Strategi meningkatkan Mutu Pembelajaran. Jakarta: GP.
Yulaelawati, E. (2004). Kurikulum dan Pembelajaran: Filosofi, Teori dan Aplikasi. Bandung: Pakar Raya.