Pendampingan Digital Marketing untuk Meningkatkan Penjualan Bolu Kijing

  • Hanifah Hanifah Universitas Singaperbangsa Karawang
Keywords: Digital; Marketing; Bolu Kijing.

Abstract

Abstract. Marketing is one aspect in order to achieve business success, especially for MSMEs. Bolu Kijing Haji Warnah is one of the MSMEs in Cibuaya Village, Karawang, which aims to improve the welfare of the community around Cibuaya Village. This community service activity aims to increase insight into the importance of developing digital marketing in order to increase the promotion of bolu kijing sales by utilizing social media. The method of implementing this service is participatory, namely a method that is oriented towards efforts to increase the role of the community directly in the process and its implementation. This assistance is carried out through sharing digital marketing knowledge, preparing the formation of media used for digital marketing, as well as the realization of digital marketing, and monitoring the implementation. The results of this service activity show that digital marketing training and assistance in the bolu kijing business in Cibuaya Village, Karawang, in the marketing section can better understand the digital marketing system so that the trading section is able to create interesting content on the Bolu Kijing Haji Warnah WhatsApp and Instagram accounts.

 

Marketing   merupakan   salah   satu   aspek   dalam   rangka   mencapai keberhasilan usaha khusunya UMKM. Bolu Kijing Haji Warnah merupakan salah satu UMKM  di Desa Cibuaya Karawang yang bertujuan  untuk  meningkatkan  kesejahteraan  masyarakat  di sekitar Desa Cibuaya.  Kegiatan  pengabdian  bagi masyarakat ini bertujuan untuk menambah wawasan mengenai pentingnya melakukan pengembangan pemasaran secara digital demi meningkatkan promosi penjualan bolu kijing dengan memanfaatkan media sosial. Metode pelaksanaan pengabdian ini adalah partisipatif, yaitu metode yang berorientasi kepada upaya peningkatan peran masyarakat secara langsung dalam proses dan pelaksanaannya. Pendampingan ini dilakukan melalui sharing keilmuan marketing digital, persiapan pembentukan media yang digunakan untuk pemasaran secara digital, serta realisasi marketing secara digital, dan pemantauan pelaksanaan. Hasil kegiatan pengabdian ini menunjukkan bahwa pelatihan dan pendampingan pemasaran digital pada usaha bolu kijing di Desa Cibuaya Karawang pada bagian pemasaran dapat lebih mengetahui sistem marketing digital sehingga bagian perdagangan mampu membuat konten yang menarik pada akun whatsapp dan instagram Bolu Kijing Haji Warnah.

References

Aulami, R., & Ariany, F. (2022). APLIKASI E-MARKETPLACE PADA USAHA MIKRO KECIL MENENGAH ( UMKM ) BERBASIS MOBILE ( Studi Kasus Dinas : UMKM Kabupaten Pesawaran ). 3(1), 66–72. https://doi.org/https://doi.org/10.33365/jatika.v3i1.1861.
Dwijayanti, A., & Pramesti, P. (2020). Strategi Pemasaran Digital menggunakan E-Commerce dalam mempertahankan Bisnis UMKM Pempek4Beradek di masa Pandemi Covid-19. Ikra-Ith Abdimas, 4(2), 68–73. https://journals.upi-yai.ac.id/index.php/IKRAITH-ABDIMAS/article/download/982/772.
Fadhilah, D. A., & Pratiwi, T. (2021). Strategi Pemasaran Produk UMKM Melalui Penerapan Digital Marketing. Coopetition : Jurnal Ilmiah Manajemen, 12(1), 17–12. http://www.journal.ikopin.ac.id/index.php/coopetition/article/view/279.
Firdaus, M. I., Azizah, P. N., & Sa, R. (2022). PENTINGNYA DIGITAL MARKETING SEBAGAI. Jurnal Graha Pengabdian, 4(2), 154–162. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/um078v4i22022p154-162
Gumilar, R., Roro, R., Nurdianti, S., Sartika, S. H., & Srigustini, A. (2023). Sosial media dan digital marketplace sebagai strategi pemasaran BUM Desa. 6(204), 598–609. https://doi.org/10.33474/jipemas.v6i3.19709.
Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003.
Kotler dan Keller. (2012). Manajemen Pemasaran. Jilid I. Edisi ke 14. Erlangga.
Merida, S. C., Fitriyana, R., Afifah, E. N., Virgin, I. R., & Raja, B. L. (2021). Psikoedukasi Dalam Mempersiapkan Mahasiswa Menyongsong Era Digital. 3(1), 54–68. https://doi.org/10.30872/plakat.v3i1.5843.
Riquelme, I. P., & Román, S. (2014). Is the influence of privacy and security on online trust the same for all type of consumers. Electronic Markets, 24(2), 135–149. https://doi.org/10.1007/s12525-013-%0A0145-3.
Sanjaya, A., Lisvia, Nursandy, F. L., & Nurlita, Y. S. (2021). Pemanfaatan Digital Marketing Dalam Memasarkan Produk di Masa Pandemi Covid-19. PLAKAT (Pelayanan Kepada Masyarakat), 3(2), 167–177. https://doi.org/10.30872/plakat.v3i2.6741.
Solihin et al. (2021). Pelatihan Pemasaran Online Berbasis Digital Untuk Meningkatkan Penjualan Bisnis Online Pada Umkm Di Desa Cicalengka Kecamatan Pagedangan Kabupaten Tangerang. Dedikasi Pkm, 2(3), 307–3017. https://doi.org/10.32493/dedikasipkm.v2i3.10726.
Susanto et al. (2020). Penggunaan Digital Marketing untuk Memperluas Pasar dan Meningkatkan Daya Saing UMKM. Community Empowerment, 6(1), 42–47. https://doi.org/10.31603/ce.4244.
Tendy. (2021). Mendorong Kreatifitas Mahasiswa Melalui Pengenalan dan Pelatihan Bisnis Online Bersama Shopee. PLAKAT (Pelayanan Kepada Masyarakat), 3(1), 11–21. https://doi.org/10.30872/plakat.v3i1.5417.
Verhoef, P. C., & Bijmolt, T. H. A. (2019). Marketing perspectives on digital business models: A framework and overview of the special issue. International Journal of Research in Marketing, 36(3), 341–349. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2019.08.001.
Wang, Z., & Kim, H. G. (2017). Can Social Media Marketing Improve Customer Relationship Capabilities and Firm Performance? Dynamic Capability Perspective. Journal of Interactive Marketing, 39(1), 15–26. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2017.02.004.
Widyastuti, T., Muhajirin, A., Sinla, F., & Media, S. (2023). PENDAMPINGAN DIGITAL MARKETING SEBAGAI SARANA. 4(2), 4981–4985.
Yoo, C. W., Sanders, G. L., & Moon, J. (2013). Exploring the effect of e-WOM participation on e- Loyalty in e-commerce. Decision Support Systems, 55(3), 669–678. https://doi.org/10.1016/j.dss.2013.02.001.
Published
2025-06-27
How to Cite
Hanifah, H. (2025). Pendampingan Digital Marketing untuk Meningkatkan Penjualan Bolu Kijing. MALLOMO: Journal of Community Service, 5(2), 695-702. https://doi.org/10.55678/mallomo.v5i2.1729
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.